چه شرکتی را انتخاب کنیم؟
بازاریابی شبکه ای و تجارت الکترونیک
چه شرکتی را انتخاب کنیم؟
دو شنبه 29 اسفند 1390 ساعت 17:48 | بازدید : 598 | نویسنده : کاوه | ( نظرات )

 

چه شرکتی را انتخاب کنیم؟

انتخاب یک شرکت بازاریابی شبکه ای مثل انتخاب دسر بعد از غذاست. می پرسید چطور ؟ در هر دو مورد شما گزینه های بسیاری دارید که می توانید قبل از انتخاب هر کدام وقت کامل بگذارید. کدام بهتر است؟ کلوچه ی سیب؟ کیک؟ بستنی؟ میوه ی خامه دار؟ اولین کار این است که انتخابها را محدود کنید؛ همه را با هم که نمی توانید بخورید.

برای انتخاب یک شرکت بازاریابی شبکه ای هم باید دقیقاً همچین کاری بکنید. از چه محصولی خوشتان می آید؟ لوازم بهداشتی؟ لوازم آرایشی؟ محصولات فرهنگی؟ محصولات غذایی؟ خدمات (گوناگون)؟ تمامی این حوزه ها برای توزیع از بازاریابی شبکه ای استفاده می کنند. اگر می خواهید یکی را انتخاب کنید باید معین کنید که کدام یک را بیشتر از بقیه می پسندید. کدام یک نظرتان را گرفته است؟ کدام را با جان و دل قبول دارید؟

بعد از محدود کردن انواع دسرها،تازه باید تصمیم دیگری هم بگیرید. فرض کنیم از بین انواع دسرها، کیک را انتخاب کرده اید. بسیار خوب! اما چه کیکی ؟ شکلاتی؟ دو لایه یا ساده؟ این مرحله در هر تصمیم گیری سخت ترین قسمت کار است؛چون کیکی که انتخاب می کنید باید واقعا شما را _لا اقل تا دسر بعد_راضی نگه دارد.

فرض کنیم بعد از کلی فکر وبررسی، تصمیم گرفته اید که به توزیع محصولات فرهنگی بپردازید.عالی است. اما محصولات فرهنگی شامل انواع و اقسام محصولات جذابی می شود که همگی از طریق بازاریابی شبکه ای قابل توزیع اند حالا می رسید به همان تصمیم نهایی و دشوار. می خواهید به توزیع کدام محصول فرهنگی بپردازید؟ کتاب یا فیلم؟ شاید هر دو، اما شاید مذهبی و غیره؟ شاید هم علاقه مند به توزیع اسباب بازی های آموزشی باشید. شاید هم دوست داشته باشید توزیع کننده ی همه ی اینها باشید. در این صورت باید به شرکتی ملحق شوید که عرضه کننده ی محصولات متنوعی باشد.

هشدار بعضی افرادی به رغم نهی شدید افراد متخصص و منع بسیاری از شرکت ها ، با بیش از یک شرکت بازاریابی شبکه ای همکاری می کنند. اینکار مانع از استفاده ی موثر و کارآمد شما از وقتتان می شود زیرا باید درباره ی دو شرکت یا دو یا چند محصول اطلاعات کسب کنید. به علاوه ، ممکن است در برنامه هایتان تداخل به وجود بیاید؛ مثلاً ممکن است هر دو شرکت در آخر هفته برنامه ی مهمی را اجرا کنند.

انتخاب کردن دسر مورد علاقه تان به اندازه تصمیم گیری درباره ی آینده تان در تجارت بازاریابی شبکه ای اهمیت ندارد و انتخاب کردن شرکت بازاریابی شبکه ای مورد پسندتان به اندازه ی انتخاب دسر شوخی بردار نیست! درست است که هر دوی اینها به هم شبیه اند، اما فقط در ظاهر. در انتخاب دسر، چه خوب و چه بد بالاخره چیزی «بدست می آورید» ، اما در انتخاب شرکت بازاریابی شبکه ای اگر خطا کنید، دست به ریسک زده اید که چه بسا از دست دادن پول، عزت نفس، منافع و شاید حتی اعتبارتان منجر شود.

ورود شما به سیستم بازاریابی شبکه ای یک شرکت ممکن است یک تصمیم سرنوشت ساز در زندگیتان باشد و خودتان هم این را ندانید. سالانه هزاران نفر بازاریابی شبکه ای را به صورت پاره وقت شروع می کنند اما بعد از دو_سه سال متوجه می شوند که مایل اند آنرا به عنوان حرفه ی اصل شان انجام دهند. اگر چنین اتفاقی برای خود شما هم بیفتد، بسیار خوشحال خواهید شد وقت گذاشته اید و به فرصت های موجود در این حرفه توجه کرده اید. انتخاب کردن شرکت قبل از سنجیدن همه ی جوانب الزاماً کار نادرستی نیست. در واقع اکثر مردم به همین شکل وارد بازاریابی شبکه ای می شوند. چنین افرادی کار تصمیم گیری را به شخص دیگری می سپارند. اما بسیار پیش آمده است که نتورکرهایی مکرراً شکست خورده اند و بعضی دیگر دائماً از این شرکت به آن شرکت پریده اند وبه دنبال فرصت مناسبی می گشته اند که ارزش صرف وقت و پول و اعتبارشان را داشته باشد.

ما به منظور کمک به شما در اتخاذ تصمیمی عاقلانه راجع به آینده تان در تجارت بازاریابی شبکه ای، در این درباره ی انواع صنایعی بحث خواهیم کرد که برای توزیع کالاها و خدماتشان اساساً به بازاریابی شبکه ای متکی هستند. همچنین ملاک هایی در اختیارتان خواهیم گذاشت تا با آنها صنعت دلخواه تان را انتخاب کنید. در ضمن به شما کمک می کنیم تا کارتان به تعویض پی در پی شرکت نکشد.

شرکت های بازاریابی شبکه ای  دائم می آیند و می روند ، اما صنایع مختلف (به استثنای معدودی) همیشگی اند. اگر تصمیم گرفته اید بازاریابی شبکه ای را تا آخر عمرتان انجام بدهید، مهمتر از هر چیزی، انتخاب یک صنعت دلخواه است که با رغبت و اشتیاق تمام در آن فعالیت کنید. وقتی شما صنعت مورد علاقه تان را انجام دهید، آن وقت حتی اگر هم در ادامه ی کار بخواهید شرکتتان را عوض کنید، احتمال رسیدن شما به اهداف شخصی و کارتان بیشتر خواهد بود.

برخلاف آنچه ممکن است شنیده باشید، بازاریابی شبکه ای یک صنعت نیست، بلکه بسیاری از صنایع از بازاریابی شبکه ای به عنوان شیوه ای برای توزیع کالاها و خدماتشان استفاده می کنند.

همچنین بر خلاف آنچه ممکن است شنیده باشید، دامنه ی بازاریابی شبکه ای بسیار وسیع تر است از شرکت های فروشنده ی «لوازم بزک و دزک» . صنایع مختلف بسیاری هم اکنون برای توزیع کالاها و خدماتشان از روش بازاریابی شبکه ای بهره می گیرند؛که از آن میان یکی یا چند تا هم احتمالاً خوشایند شما خواهد بود. به همین دلیل قطعاً بعضی از این صنعت ها برای شما جذاب تر از بقیه خواهد بود.

تقریباً هر صنعتی می تواند از بازاریابی شبکه ای استفاده کند و برخی از متخصصان بر این عقیده اند که سرانجام اکثریت صنایع این کار را خواهند کرد. هر قدر[عرضه ی] محصول یا خدمت ارائه شده از طریق بازاریابی شبکه ای آسان تر باشد، بهتر است؛ چون آموزش دادن نحوه ی بازاریابی و فروش آن به شبکه ای بزرگ و بین المللی از مشتریان فعال آسانتر خواهد بود. با این حال حتی محصولات و خدمات پیچیده، از قبیل سرمایه گذاری های مختلف و وام های تجاری نیز هم اکنون از بازاریابی شبکه ای استفاه می کنند.

«انجمن فروش مستقیم» (www.dsa.org) صنایع استفاده از بازاریابی شبکه ای را تحت 5 عنوان کلی دسته بندی می کند :

1-      محصولات خانگی/ خانوادگی : از قبیل لوازم آشپزی، قاشق و چنگال و مواد پاک کننده و شوینده و غیره.

2-      محصولات شخصی: از قبیل لوازم  آرایشی و بهداشتی، جواهر آلات و مواد مراقبت کننده ی پوستی

3-      خدمات /متفرقه / سایر از قبیل ارتباطات از راه دور، آموزش و خدمات اینترنتی

4-      محصولات مرتبط با سلامت: از قبیل مواد لاغر کننده ویتامین ها ومکمل های غذایی

5-      5-محصولات سرگرم کننده /آموزشی از قبیل کتب، اسباب بازی و بازیهای گوناگون

به هنگام انتخاب صنعت مورد نظرتان به مسئله ی سود دهی و اعتبار آن صنعت هم نظر داشته باشید. برخی از حرفه ها به سبب محصولات و خدماتی که عرضه می کنند سریعتر از دیگر حرفه ها تولید پول می کنند؛ بخصوص محصول یا خدمتشان منحصر به فرد باشد. با این حال، مواظب کالاها و خدماتی هم باشید که در کوتاه مدت ثروت کلان به دست می دهند؛ زیرا عموماً چنین کالاهایی سریعتر از سوی رسانه ها و مسئولین مربوطه مورد بازرسی و تفحص قرار می گیرد و احتمال دسیسه بودن طرح های آنها بسیار فراوان است.

عوامل متعددی در تعیین سودآور بودن این تجارت موثرند، از تیم مدیریتی شرکت گرفته تا طرح و نحوه ی بازاریابی و فروش و وقت گذاری شما و غیره. و به همین دلیل برخی صنایع از بقیه سودآورترند. با این حال بعد از مصاحبه با بسیاری از توزیع کننده های بسیار با انگیزه و آموزش دیده مشخص شد که بیشتر به محصولات و خدمات عرضه شده بستگی دارد. برای مثال به گفته ی تریولیس باند، نایب رئیس فروش و بازاریابی شرکت 2021 Interactive (این شرکت برای شرکت های بازاریابی شبکه ای امکانات کامپیوتری فراهم می کند)، « هر جور کالا یا خدماتی که مورد پسند بازار باشد، در بازاریابی شبکه ای سودآور خواهد بود». با این حساب ، صنایعی که محصولات یا خدماتشان با ارتقای کیفیت زندگی، زندگی خانوادگی، سلامتی، ضد پیری و تغذیه ی مناسب مرتبط است، می توانند جزء صنایع پولساز محسوب شوند.

محصولات رژیمی چطور؟ قطعاً بله. کیفتن جالی، معاون شرکت Advent communication  (دفتر مشاوره ی حقوقی مستقر در دالاس که 20 سال سابقه دارد و به شرکتهای فروش مستقیم از جمله شرکت های بازاریابی شبکه ای مشاوره می دهد) در این باره می گوید: «تقریباً همه به دنبال یک رژیم غذایی موثر و کارآمدند. محصولات مربوط به رژیم غذایی در بازاریابی شبکه ای خیلی خوب جواب می دهند، چون از هر 10 نفر، 8 نفر که هیچ نیازی به وزن کم کردن ندارند تصور می کنند که نیاز دارند! این بدین معنی است که همه مشتری اند!»

و چقدر خوشایند است وقتی دست روی صنعتی می گذاری که بازار خوبی پیدا می کند؛ بازاری که ارزش محصولات و خدماتتان را به خوبی می داند و از آنها واقعاً استفاده می کند. در آن صورت، شما نه فقط در زندگی مشتریانتان تحول ایجاد می کنید، بلکه از نعمت مشتریان همیشگی نیز برخوردار خواهید شد.

کلیفتن میگوید پیش بینی کردن اینکه چه صنایعی پر فروش می شوند و پرفروش باقی می مانند، دشوار است. وی در این باره توضیح می دهد :«در سال 1991 من گمان می کردم که ارتباطات از راه دور به اوج خود رسیده است، اما دقیقاً همان موقع شرکت اکسل از راه رسید و بازار عظیمی پیدا کرد. چند سال بعد مجموع عایدی سالانه ی اکسل متجاوز از 5/1 نیم میلیارد، آن هم فقط در ایالات متحد بود... یا مثلاً دستگاه های تصفیه آب را یادتان هست؟ نیم قرن روی قفسه ی مغازه ها خاک خوردند و فروششان انگشت شمار بود. اما خب در دهه ی 1980 شرکت National Sales Associates به مشتریان درباره ی مزایا و نحوه ی استفاده از این دستگاه ها آموزش داد و در عرض چند سال توانست یک-سوم دستگاه ها در ایالات متحد به فروش برساند! ... البته همیشه نمی توانید توقع چنین نتایجی را داشته باشید.





|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


مطالب مرتبط با این پست










می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد


تبادل لینک هوشمند





آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 85
:: کل نظرات : 4

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 5

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 24
:: باردید دیروز : 2
:: بازدید هفته : 27
:: بازدید ماه : 578
:: بازدید سال : 1812
:: بازدید کلی : 27560